Οδηγός επιβίωσης στις πανελλήνιες εξετάσεις

Μαθήτρια εξετάζεται στις πανελλήνιες

Η περίοδος προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις είναι μια από τις πιο κομβικές αλλά και πιο στρεσογόνες περιόδους στη ζωή ενός μαθητή. Δεδομένου ότι μεσολαβεί αρκετός καιρός μελέτης, είναι σημαντικό ο μαθητής να δομήσει τις συνήθειες και τον τρόπο σκέψης του σωστά, ώστε το άγχος να μη του σταθεί εμπόδιο. Ωστόσο, το άγχος δεν είναι πάντα υποχρεωτικά κακό, μερικές φορές μπορεί να είναι παραγωγικό. Ένας μαθητής με μέτριο άγχος για της πανελλήνιες συχνά είναι πιο προσγειωμένος στο διάβασμα και πιο αποφασισμένος να πετύχει τους στόχους του. Φυσικά, το να διατηρήσει κανείς το άγχος σε διαχειρίσιμα επίπεδα, ειδικά σε μια τέτοια περίοδο, δεν είναι κάτι το εύκολο χωρίς την κατάλληλη στήριξη. Γι’ αυτό και ο ρόλος του γονέα είναι ακόμα πιο σημαντικός στην περίοδο των πανελληνίων.

Το άγχος των πανελληνίων

Το δυσλειτουργικό άγχος των πανελληνίων συνδέεται συνήθως με αρνητικές σκέψεις. Μερικές απ’ αυτές σχετίζονται με το φόβο του παιδιού να ματαιώσει τις προσδοκίες που έχει από τον εαυτό του, άλλες με το φόβο του μήπως απογοητεύσει και δεν επιβεβαιώσει τις προσδοκίες των σημαντικών προσώπων στη ζωή του, κυρίως των γονέων του. Οι αρνητικές αυτές σκέψεις έχουν την ιδιότητα κάποιες φορές να ωθούν τον έφηβο να λειτουργεί με τέτοιο τρόπο που να προκαλέσει αυτό το οποίο φοβάται. Για παράδειγμα, μπορεί να συμπεριφέρεται σαν να έχει ήδη αποτύχει ή να εγκαταλείπει οποιαδήποτε προσπάθεια. Όταν οι πανελλήνιες αποτελούν για το άτομο την «ευκαιρία» να αποδείξει στους γύρω του ή τον εαυτό του την αξία/ικανότητά του, τότε το άγχος εμφανίζεται πιο έντονο.

Τα συμπτώματα του άγχους

Στις πανελλήνιές, το άγχος του κάθε ανθρώπου εξωτερικεύεται με διαφορετικούς τρόπους. Μερικοί μαθητές εμφανίζουν σωματικά συμπτώματα όπως για παράδειγμα πονοκεφάλους, κακό ύπνο, ταχυκαρδία, στομαχικές διαταραχές, σφιξίματα κ.λπ. Άλλοι εμφανίζουν συναισθηματικά συμπτώματα, γίνονται ευερέθιστοι, ευσυγκίνητοι, έχουν μελαγχολική διάθεση. Απ’ την άλλη, γνωστικά συμπτώματα όπως η δυσκολία συγκέντρωσης, απώλεια μνήμης ή αρνητικές σκέψεις μπορούν να αποτελέσουν μερικά απ’ τα σημαντικότερα εμπόδια στη μελέτη για τις πανελλήνιες. Παράλληλα, ένας αγχωμένος μαθητής μπορεί να εμφανίζει συμπεριφορικά συμπτώματα αν κάνει απουσίες από το σχολείο, απομονώνονεται ή μένει πίσω στο διάβασμα. Είναι συχνό φαινόμενο ένας μαθητής στη διαδικασία προετοιμασίας για τις πανελλήνιες να εμφανίζει συμπτώματα διαφορετικών τύπων την ίδια περίοδο. Έτσι, η προσέγγιση του γονέα πρέπει να είναι πολύπλευρη και να βασίζεται στο να δημιουργήσει ένα αρμονικό και υποστηρικτικό κλίμα.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς κατά την προετοιμασία για τις πανελλήνιες

Η περίοδος προετοιμασίας για τις πανελλήνιες προκαλεί άγχος ακόμη και στους καλύτερα προετοιμασμένους μαθητές. Επομένως, το να επικρατεί ένα κλίμα στο οποίο ο νέος νιώθει άνετα να εκφράσει τα συναισθήματα και τις σκέψεις του είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να κατανοήσει o γονέας ποιες είναι οι πιθανές πηγές άγχους και ανασφάλειας. Παράλληλα, πρέπει να γίνεται ξεκάθαρο ότι ανεξάρτητα με το αποτέλεσμα των πανελληνίων, δε θα χάσει την αγάπη και την στήριξη των γονέων του. Εκφράσεις όπως «Πρέπει να τα καταφέρεις!» ή «Εσύ πάντα τα καταφέρνεις» καλό θα ήταν να αποφεύγονται δεδομένου ότι προκαλούν στο μαθητή επιπλέον άγχος για το τελικό αποτέλεσμα. Προπαντός, ο γονέας οφείλει να εξηγήσει ότι μία πιθανή αποτυχία στις πανελλήνιες δε σημαίνει το τέλος του κόσμου. Η επίδοση στις πανελλήνιες δεν αντιπροσωπεύει την ικανότητα και την αξία του μαθητή αλλά τη προσπάθεια που κατέβαλε στη συγκεκριμένη περίσταση.

 

Όπως στο οικογενειακό περιβάλλον, έτσι και στο σχολικό περιβάλλον ενός εφήβου πρέπει να επικρατεί ένα κλίμα μέριμνας και κατανόησης. Γι’ αυτό και στα Εκπαιδευτήρια Φρυγανιώτη έχουμε χτίσει την φιλοσοφία μας γύρω από τον σεβασμό και την αγάπη για το παιδί. Στο site μας μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το πως προσεγγίζουμε το σημαντικό έργο της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, απ’ τον παιδικό σταθμό μέχρι και το λύκειο.