O μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων του CERN.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, μαθητές από την Γ΄ τάξη Γυμνασίου καθώς και από την α΄ και β΄ τάξη του Λυκείου μαζί με πέντε καθηγητές των εκπαιδευτηρίων μας, επισκέφτηκαν την Ελβετία με στόχο να ξεναγηθούν στα εργαστήρια του CERN, να βρεθούν κοντά σε επιστήμονες που προσπαθούν να αναπαραγάγουν τις συνθήκες μετά τη μεγάλη έκρηξη (big bang) που γέννησε το σύμπαν, έχοντας έτσι την ευκαιρία, να δούνε εκθέματα – μέρη από παλαιότερους επιταχυντές, ανιχνευτικές διατάξεις όπως θάλαμος φυσαλίδων, το Άλφα Μαγνητικό Φασματόμετρο, Alpha Magnetic Spectrometer (AMS) καθώς και το κέντρο ελέγχου του CERN, Cern Control Centre (CCC).

Δείτε Περισσότερα

Η αποστολή έφυγε από Θεσσαλονίκη για Βενετία την Κυριακή 8 Απριλίου.  Αρχικά συγκεντρώθηκε στο αεροδρόμιο Μακεδονία και πέταξε για τo Μπέργκαμο – Βερόνα-Βενετία. Επισκεφτήκαμε την πόλη της Βερόνας και αναχωρήσαμε για τη Βενετία. Αφού ξεναγηθήκαμε στην πόλη των δόγηδων, οι μαθητές τακτοποιήθηκαν στα δωμάτια του ξενοδοχείου.Τη Δευτέρα 9 Απριλίου αναχωρήσαμε για  Γενεύη με ενδιάμεσες στάσεις για φαγητό. 

Την Τρίτη 10 Απριλίου η αποστολή έφτασε στην υποδοχή του Ερευνητικού κέντρου CERN. Tην αποστολή υποδέχθηκε η ερευνήτρια Δρ. Ραχήλ Μαρία Αβραμίδου, όπου και αναφέρθηκε στον κύριο λόγο ύπαρξης του CERN, στη βασική έρευνα που διεξάγεται στο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Σωματιδιακής Φυσικής, στο ρόλο του στην ανώτατη τεχνική εκπαίδευση, αλλά και στην συνεισφορά του τόσο στην ανάπτυξη της τεχνολογίας, όσο και στην Ιατρική. Να τονίσουμε ότι η τεχνολογία που αναπτύχθηκε για τις ανάγκες της φυσικής υψηλών ενεργειών έχει παίξει σπουδαίο ρόλο σε καινοτομίες στο πεδίο των εναλλακτικών μορφών ενέργειας όπως η ηλιακή, ή στην ασφαλέστερη παραγωγή πυρηνικής ενέργειας και τη διαχείριση των επικίνδυνων πυρηνικών αποβλήτων.

Στη συνέχεια μαθητές και καθηγητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και ξεναγήθηκαν τόσο στο Alpha Magnetic Spectrometer (AMS), όσο και στο Cern Control Centre (CCC). To σημαντικότερο και ακριβότερο επιστημονικό πείραμα που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στο Διάστημα, το Άλφα Μαγνητικό Φασματόμετρο ή AMS, έχει καταγράψει στον ένα χρόνο λειτουργίας του 18 δισεκατομμύρια προσκρούσεις κοσμικών ακτινών. Το γιγάντιο αυτό όργανο είναι εγκατεστημένο στο εξωτερικό του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού και καταγράφει φαινόμενα υψηλότερης ενέργειας από ό,τι ο LHC, σε μια προσπάθεια να ανακαλύψει νέες, εξωτικές μορφές ύλης. Στην καρδιά του μηχανήματος υπάρχει ένας μαγνήτης, ο οποίος διοχετεύει σε μια σειρά από ανιχνευτές τα σωματίδια που καταφθάνουν από το Διάστημα με ακραίες ταχύτητες. Δεδομένα για τα ηλεκτρικά φορτία, τα επίπεδα ενέργειας και άλλες παραμέτρους των εισερχόμενων σωματιδίων συλλέγονται 25.000 φορές το δευτερόλεπτο και μεταδίδονται στο Κέντρο Ελέγχου της NASA στο Χιούστον, από όπου διαβιβάζονται στο CERN για ανάλυση. Τα εισερχόμενα σωματίδια έχουν ενέργεια έως και 9 TeV (τρισεκατομμύρια ηλεκτρονιοβόλτ), πολύ υψηλότερη από την ενέργεια των πρωτονίων που συγκρούονται στο Μεγάλο Επιταχυντή Αδρονίων του CERN. Ο AMS έχει αναλάβει να μελετήσει τρεις μυστηριώδεις μορφές ύλης που δεν απαντώνται στη Γη, την αντιύλη, τη σκοτεινή ύλη και τα «παραδοξόνια».

Τέλος, η ξενάγηση ολοκληρώθηκε στο κτίριο SM18 των Υπεραγώγιμων Μαγνητών, με τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται σε ανιχνευτές και επιταχυντές και που αποτελεί εκθεσιακό χώρο αλλά και χώρο συντήρησης των υπεραγώγιμων μαγνητών.

Η επαφή των μαθητών με το ερευνητικό κέντρο και τις πειραματικές διαδικασίες στο CERN θα αποτελέσει κίνητρο για ανησυχία και προβληματισμό για το μέλλον τους. Η επίσκεψη έκλεισε με το μήνυμα να κυνηγούν τα όνειρά τους και να φροντίζουν να είναι όσο το δυνατόν πιο παραγωγικοί. Την Τετάρτη 11 Απριλίου αναχωρήσαμε για  το όμορφο Μιλάνο. Αφού περιηγηθήκαμε στα αξιοθέατα της πόλης, επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο για φαγητό και ξεκούραση.

Το ταξίδι αυτό αποτέλεσε μια μοναδική, όπως την περιγράφουν μαθητές και εκπαιδευτικοί, εμπειρία σε εκπαιδευτικό και επιστημονικό επίπεδο. Έτσι η αποστολή επέστρεψε στις 12 Απριλίου, με τους μαθητές να οραματίζονται ένα διαφορετικό μέλλον προσανατολισμένο στην ερευνητική διαδικασία ως μέσο επίλυσης θεμελιωδών ερωτημάτων για τη ζωή.