Απολογισμός 28ης Πράσινης Εβδομάδας! «Οραματίζομαι, Ενεργώ, Δημιουργώ μια Θεσσαλονίκη, καθαρότερη και πιο ανθρώπινη-!»

    Τα Εκπαιδευτήριά μας όπως κάθε χρόνο εδώ και 28 χρόνια οργάνωσαν και φέτος με μεγάλη επιτυχία το πρόγραμμα της 28ης Πράσινης Εβδομάδας με δύο θέματα, τα 100 χρόνια μνήμης από τη Μικρασιατική καταστροφή αλλά και το όραμά μας για μια βιώσιμη πόλη τη Θεσσαλονίκη μας.  Όλο το Σχολείο και πάλι έδρασε συστηματικά και οργανωμένα, καθώς με σχέδια εργασίας (projects) που δουλεύτηκαν από τους μαθητές μας, προβολές βίντεο, διαδραστικές επισκέψεις, βιωματικό πρόγραμμα πέτυχε την ενδελεχή ενημέρωση τόσο για τη διατήρηση της μνήμης μας στις «Αλησμόνητες Πατρίδες», όσο και για την αξία και την προστασία της πόλης μας, αρχές που οφείλουμε όλοι να καλλιεργούμε.

Οι παραπάνω ενέργειες σε συνδυασμό με τις εκπαιδευτικές επισκέψεις, συνέβαλαν στην εμπέδωση της αξίας της διατήρησης της μνήμης μας ως πηγής έμπνευσης και δημιουργίας στην εξέλιξη του Ελληνικού πολιτισμού και στη σημασία της προστασίας της πόλης ως πνεύμονα της ζωής και της εξέλιξής μας.

Πιο συγκεκριμένα, οργανώσαμε στοχευμένα σχέδια εργασίας and δράσεις σχετικά με την μικρασιατική καταστροφή (σκοπός η δημιουργία ψηφιακού Μουσείου για τις αλησμόνητες πατρίδες, εμπλέκοντας ενεργά γονείς και φορείς, συνδυάζοντας τη γνώση με την δημιουργία και το παιχνίδι.

See More

Τα παιδιά επισκέφθηκαν το Ίδρυμα Προσφυγικού Ελληνισμού στην Καλαμαριά και ενημερώθηκαν για τα γεγονότα του 1922. Επίσης περπάτησαν στις Προσφυγικές Γειτονιές του Δήμου Νεάπολης Συκεών (καστρόπληκτα)  συμμετέχοντας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα: «Ιστορικός περίπατος στις προσφυγικές γειτονιές…» και  σε μια διαδρομή που ξεκίνησε από το Επταπύργιο, το βυζαντινό κάστρο της πόλης – με τα παιδιά χωρισμένα σε μικρές ομάδες – προχωρώντας κατά μήκος των βυζαντινών τειχών και καταλήγοντας στην Πολιτιστική Γειτονιά του δήμου Νεάπολης-Συκεών, με στάσεις και παιχνίδια ερωτήσεων, σπασμένου τηλεφώνου, ανάγνωσης επιγραφών, ενημερώθηκαν και άκουσαν ιστορίες για όλες τις διαφορετικές προσφυγικές ομάδες.

Υποδέχτηκαν τη συγγραφέα κ. Ε. Σβορώνου που τους ανέλυσε το λογοτεχνικό της βιβλίο, στηριζόμενο σε πραγματικά γεγονότα, κάνοντας μια αναδρομή στην Κωνσταντινούπολη του 1931 με ανοιχτή πάντα την πληγή της Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922 και μετά την υπογραφή του Ελληνοτουρκικού Συμφώνου Φιλίας.   Όλα έγιναν στο πλαίσιο του σχεδίου εργασίας: «Μικρασιατική Καταστροφή… 100 χρόνια μνήμης» σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές μας δημιούργησαν ένα ψηφιακό Μουσείο μνήμης για τις «Αλησμόνητες Πατρίδες», αναπαριστώντας τρισδιάστατα εκθέματα (πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες καθώς και  video).

Παρουσίασαν τις ελληνικές συνοικίες, τις πνευματικές εστίες, παραδοσιακά φαγητά, μαγειρεμένα από γιαγιάδες και μητέρες, αναδεικνύοντας την γευστικότατη μικρασιατική παραδοσιακή κουζίνα. Έκαναν μια βουτιά στην Λαϊκή Παράδοση για να ανακαλύψουν τις ρίζες τους μέσα από ένα οδοιπορικό σε τόπους, ήθη και έθιμα, κειμήλια του παρελθόντος που διατηρούνται στο πέρασμα των χρόνων. Ταξίδεψαν στη Σμύρνη υπό τους ήχους βιολιού, κιθάρας και κανονιού χορεύοντας χορούς και τραγουδώντας σμυρνιώτικα τραγούδια. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος και ξεπερνώντας τον εαυτό τους καταφέραν να «χτίσουν» ένα ψηφιακό Μουσείο κόσμημα για την Μικρά Ασία.

Συνεχίζοντας το πρόγραμμα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «ΠΡΑΣΙΝΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ» έφεραν εις πέρας τον σχεδιασμό για μια Θεσσαλονίκη βιώσιμη πόλη. Έχοντας την τύχη να φοιτούν σ’ ένα σχολείο δίπλα στον μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της Θεσσαλονίκης, το Δάσος του Σέιχ – Σου, το επισκέφθηκαν και περιηγήθηκαν μέσα σ’ αυτό. Πεζοπόρησαν σε δασικούς δρόμους και μοναδικά μονοπάτια περιστοιχισμένοι από πεύκα και έλατα που έμοιαζαν να τους αγκαλιάζουν. Η χαρά τους ανείπωτη! Ενθουσιάστηκαν με το πλήθος των χρωματιστών πεταλούδων, το αργό, νωχελικό περπάτημα των χελωνών που κινούνταν ατρόμητες δίπλα τους! Αισθάνθηκαν τη φιλοξενία του και εισέπνευσαν καθαρό οξυγόνο μακριά από το καυσαέριο και τη βοή της πόλης περνώντας στιγμές ξεγνοιασιάς and ξεκούρασης σε μια ευχάριστη απόδραση λίγο έξω από τα όρια της πόλης. 

Συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε ένα άψογα οργανωμένο πρόγραμμα ποικίλων δράσεων καταρτισμένο από την Magic racket σε συνεργασία με την Action 4 life μέσα στο δάσος.  Χωρίστηκαν σε ομάδες και πήραν μέρος αρχικά σε μια σειρά από παιχνίδια, (¨Ανοιχτά λουκέτα¨ , ¨Ιπτάμενα κουκουνάρια¨, ¨Νεροκουβαλητές¨, ¨Βραχάκια¨, ¨Αλυσίδα ανθρώπων¨, ¨Flying fox¨). Αγωνίστηκαν στο ¨Survivor¨ και τέλος αναζήτησαν τον ¨Χαμένο θησαυρό¨. Με γνώμονα πάντα την άθληση και τη διασκέδαση χρησιμοποίησαν το μυαλό τους, ενεργοποίησαν το σώμα τους ενώ παράλληλα καλλιεργήθηκε η ευγενής άμιλλά, η συνεργασία, η πειθαρχία.

Βρέθηκαν στον χώρο του Ινστιτούτου Δασικών Ερευνών στη Θέρμη and  μέσα από την προβολή βίντεο για τα δάση του νομού μας  έγινε ιδιαίτερη αναφορά στα οφέλη και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν από τον δασολόγο κ. Γαβριήλ. Στη συνέχεια τα παιδιά κινήθηκαν στον εξωτερικό χώρο του Ινστιτούτου και συνάντησαν τον βιολόγο κ. Σάββα, ο οποίος περιέγραψε τον τρόπο μελέτης των πουλιών και έδειξε πώς γίνεται η δαχτυλίωσή τους.

Ξεναγήθηκαν in Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης όπου ήρθαν σε επαφή με την ιστορία της υδροδότησης της Θεσσαλονίκης και ευαισθητοποιήθηκαν πάνω σε θέματα εξοικονόμησης νερού και προστασίας περιβάλλοντος.

Επισκέφθηκαν ακόμη τον φιλόξενο και ασφαλή  χώρο του Περιβαλλοντικού Πάρκου Θέρμης, έναν παλιό χώρο διάθεσης απορριμμάτων που μετετράπηκε σε χώρο αναψυχής και άθλησης, όπου μετά από ενημέρωση για την ανακύκλωση, τα παιδιά εξερεύνησαν τη μεγάλη ποικιλία φυτών (θάμνοι, δέντρα, αρωματικά φυτά), περιηγήθηκαν στους καταπράσινους χώρους του, πήραν το κολατσιό τους πάνω στο καταπράσινο γρασίδι, μύρισαν την ευωδία των αρωματικών φασκόμηλων και απόλαυσαν στιγμές χαλάρωσης και παιχνιδιού.

 Τέλος στο κτήμα Δέδα στην Πυλαία με την έμπειρη καθοδήγηση των Ιχνηλατών Ονείρων ανακάλυψαν τον Θησαυρό της Ελληνικής γης, το «Λιόδεντρο». Γνώρισαν κι ήρθαν σε επαφή με τα δέντρα τα αργυροπράσινα φύλλα και τον εκλεκτό καρπό της ελιάς. Τίναξαν και μάζεψαν ελιές, όπως οι ελαιοκαλλιεργητές απ΄ τα αρχαία χρόνια έκαναν, έφτιαξαν λιόψωμα, φύτεψαν καρπούς και σπόρους φυτών και λαχανικών, διασκέδασαν μαθαίνοντας μέσα από παιχνίδια ανταγωνισμού και συνεργασίας. Έμαθαν να συνεργάζονται, να τηρούν κανόνες, να μοιράζουν ρόλους και να αποδίδουν στο έργο τους. Εν συνεχεία γνώρισαν διαδραστικά πώς γίνεται το ψωμί. Είδαν σπόρους σιταριού και βρώμης, φτυάρισαν, έσπειραν, φύτεψαν και διασκέδασαν. Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με την παρασκευή ψωμιού και μάλιστα ελαιόψωμου. Με τα κατάλληλα υλικά όλοι ζύμωσαν, για πάρουν στο τέλος το βραβείο τους. Ζυμάρι έτοιμο για ψήσιμο.

Φυσικά μελέτησαν τα ταμπλό του σχολείου σχεδιασμένα από τους εκπαιδευτικούς και προσαρμοσμένα στα θέματα που επεξεργαζόμαστε κάθε χρόνο, λύνοντας κάθε απορία τους.

Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα δημιούργησαν σχετικές ζωγραφιές υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας των εικαστικών κ. Κατερίνας και φυσικά πέρασαν και στιγμές ανεμελιάς σε ημερήσιες εκδρομές όπου απόλαυσαν το παιχνίδι. Το εγχείρημα ήταν αξιόλογο, λειτούργησε εκπαιδευτικά, δημιουργικά, καθώς συνέβαλε στην ενημέρωση και ενεργό συμμετοχή των παιδιών, στη συνεργατικότητα την ευρηματικότητα και στην ανάπτυξη της φαντασίας τους, διασκεδάζοντας και μαθαίνοντας.

Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν περίτρανα ότι το πρόγραμμα της Πράσινης Εβδομάδας ενεργοποιεί τους μαθητές, καλλιεργεί την περιβαλλοντική τους συνείδηση, μαθαίνοντάς τους συγχρόνως να αγαπούν το περιβάλλον με ό,τι αυτό περιλαμβάνει ώστε να το διατηρούν, να το προστατεύουν, προφυλάσσοντας συγχρόνως τη ζωή, την υγεία και τον πολιτισμό τους!!