Επίσκεψη στο Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού (ΙΑΠΕ)

Με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή και στο πλαίσιο της καλύτερης και πιο ενδελεχούς ενημέρωσης των μαθητών της Στ΄ τάξης των Εκπαιδευτηρίων μας, επισκεφθήκαμε το Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού (ΙΑΠΕ) που λειτουργεί από το 1994 στον Δήμο Καλαμαριάς. Στο χώρο μας υποδέχθηκε η κ. Καζαντζίδου, Ιστορικός του ΙΑΠΕ και μας ενημέρωσε για τον σκοπό του φορέα, που είναι η συμβολή στη διάσωση, διατήρηση και διάδοση της ιστορίας των προσφύγων και στην ανάδειξη της ιστορικής ταυτότητας του προσφυγικού ελληνισμού στο σύνολό του. Μας μίλησε για το μεγάλο προσφυγικό ρεύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής (1922) και της Ανταλλαγής των Πληθυσμών (1923-24) από τον Πόντο, τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Θράκη, δίνοντάς μας την καλύτερη «πάσα» να της παρουσιάσουμε το έργο μας, το ψηφιακό μας Μουσείο με όλες τις πληροφορίες που συγκεντρώσαμε  διαμορφώνοντας έτσι ένα ταξίδι μνήμης και νοσταλγίας για τις αλησμόνητες πατρίδες. Μέσα στον δικό τους χώρο προβάλαμε τα τρισδιάστατα εκθέματά μας όπως πίνακες ζωγραφικής, φωτογραφίες εικόνες, βίντεο και κείμενα. Της δώσαμε τη δυνατότητα να περιηγηθεί στο εικονικό μας Μουσείο, φορτίζοντάς την συναισθηματικά! Με ενθουσιασμό μας υποσχέθηκε πως θα εισηγηθεί την παρουσίαση της εργασίας μας σε δικό τους χώρο, καθώς θεώρησε πως είναι ένας σύγχρονος τρόπος διδασκαλίας για μια εποχή που σημάδεψε τον ελληνισμό!

Η διαπίστωσή της ότι η  ερευνητική μας αυτή διαδικασία  έφερε στο «φως» σημαντικές πληροφορίες για τον τρόπο ζωής των Σμυρνιωτών, τη μουσική και τον χορό, τη γαστρονομία, την ενδυμασία, τη λογοτεχνία, και τα κοινωνικά έθιμα που εμπλούτισαν την παράδοση, μας έκανε όλους υπερήφανους αποδεικνύοντας έμπρακτα  ότι οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις που εφαρμόζει το σχολείο μας κινούνται στη σωστή κατεύθυνση!

Ήταν μια επίσκεψη στην οποία για πρώτη φορά πήραμε γνώσεις αλλά και δώσαμε ιδέες για την νέα προσέγγιση στην ιστορική γνώση με την αξιοποίηση των πλούσιων τεχνολογικών επιτευγμάτων, συμβάλλοντας καθοριστικά στη μετεξέλιξη της διδακτικής της Ιστορίας και στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων διερευνητικής μάθησης! Συγχαρητήρια για μια ακόμη φορά και ευχόμαστε πολλές ακόμη επιτυχίες στη μαθητική τους ζωή!!