Οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου των Εκπαιδευτηρίων μας, είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Αρχαιολογικού μουσείου Θεσσαλονίκης με θέμα: «Στην αρχαία Θεσσαλονίκη, τον καιρό της πανδημίας». Αντλώντας έμπνευση από τη σημερινή πανδημία, το πρόγραμμα μετέφερε τα παιδιά στο 165 μ.Χ., όταν έφτασε στη Θεσσαλονίκη η διαβόητη «Επιδημία των Αντωνίνων».
Τα παιδιά κλήθηκαν λοιπόν, να πάρουν μέρος σε ένα παιχνίδι ρόλων και ανακάλυψης, με τη βοήθεια καρτών και φωτογραφιών ορισμένων εκθεμάτων του Μουσείου. Με τον τρόπο αυτό γνώρισαν πτυχές της καθημερινής ζωής στην αρχαία Θεσσαλονίκη και προβληματίστηκαν πάνω στην ανάγκη άσκησης της ατομικής ευθύνης και του ορθολογισμού για την αντιμετώπιση επιδημιών και κρίσεων κάθε είδους.
Το ιστορικό γεγονός που αναβίωσε το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν ο λοιμός των Αντωνίνων “…Μια άλλη μεγάλη επιδημία που σημειώθηκε κατά τους ιστορικούς χρόνους, ήταν αυτή που έμεινε γνωστή ως «ο λοιμός των Αντωνίνων» (165/66-180 μ.Χ. και 189 μ.Χ.), λαμβάνοντας το όνομά της από την ομώνυμη δυναστεία... Σύμφωνα με τον ιστορικό Αμμιανό Μαρκελλίνο ο λοιμός ενέσκηψε στα τέλη του 165 ή τις αρχές του 166 μ. Χ. στα ανατολικά σύνορα της αυτοκρατορίας. Ήταν η εποχή που ο αδελφός του αυτοκράτορα Μάρκου Αυρήλιου, Λεύκιος Βέρος, μαζί με τον στρατηγό του, Κλαύδιο Αβίδιο, πολεμούσαν στην Ανατολή τους Πάρθους. Επίσης, στη βιογραφία του Μάρκου Αυρήλιου, αναφέρεται ως τόπος καταγωγής της επιδημίας η χώρα των Πάρθων, από την οποία εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο. Πέρα από την υπερφυσική προσέγγιση των Ρωμαίων, πιστεύεται ότι η νόσος ενδημούσε στην περιοχή των Πάρθων και είχε μεταφερθεί από την Κίνα μέσω του δρόμου του μεταξιού. Τα πρώτα κρούσματα εμφανίστηκαν στις τάξεις των ρωμαϊκών λεγεώνων…”
Οι στόχοι του προγράμματος ήταν αφενός η γνωριμία των μαθητών με τη Θεσσαλονίκη των ρωμαϊκών χρόνων μέσα από επιλεγμένα εκθέματα του Μουσείου, με ποικίλους, βιωματικούς τρόπους και αφετέρου η γνωριμία με μία πραγματική αρχαία επιδημία (ανάλογη με τη σημερινή) στη Θεσσαλονίκη καθώς και η απόπειρα αξιολόγησης ομοιοτήτων και διαφορών στις κοινωνικές και ατομικές αντιδράσεις τότε και τώρα (μετασχηματίζουσα γνώση).
Οι μαθητές μας απόλαυσαν αυτό το βιωματικό ταξίδι στο χρόνο και συνειδητοποιήσαν τη σπουδαιότητα τόσο της ατομικής ευθύνης όσο και της χρήσης της λογικής στη διαχείριση και στην αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων.
Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους συμμετέχοντες για την άψογη συμπεριφορά τους!
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |