Στην καρδιά της Ευρώπης χτύπησε και πάλι ο παλμός των μαθητών των Εκπαιδευτηρίων Φρυγανιώτη!

Από την Παρασκευή 14.10.2022 μέχρι και την Τετάρτη  19.10.2022, οι μαθητές της α΄ και β΄ τάξης από το Λύκειο των Εκπαιδευτηρίων Φρυγανιώτη, κατόπιν πρόσκλησης του Ευρωκοινοβουλίου, είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν τις Βρυξέλλες και να ζήσουν από κοντά ό,τι μέχρι τώρα διδάχθηκαν από τα βιβλία της Ιστορίας και της Πολιτικής Παιδείας.

Το βιωματικό ταξίδι μάθησης με επικεφαλής τον Διευθυντή των Εκπαιδευτηρίων κ. Αθ. Φρυγανιώτη και υπεύθυνες τις καθηγήτριες κ. Γ. Βαγιωνά, κ. Ντούρου και κ. Χ. Φρυγανιώτη, ξεκίνησε την Παρασκευή από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» με προορισμό τις Βρυξέλλες.

Η πρώτη γνωριμία με την πρωτεύουσα του Βελγίου, της Φλάνδρας και της Ευρώπης άρχισε ιδιαίτερα εντυπωσιακά με την επίσκεψή μας στο Βατερλό, μια περιοχή λίγο έξω από τις Βρυξέλες στην οποία διεξήχθη η ομώνυμη μάχη που κατέληξε με την ήττα του Γαλλικού στρατού υπό του Ναπολέοντα Α΄ από συνασπισμό συμμαχικών δυνάμεων που είχαν συγκεντρώσει οι Βρετανοί. Aκολούθησε η «ανάβαση» στο Atomium, ένα σύγχρονο μνημείο που αναπαριστά το άτομο με εννέα σφαίρες χάλυβα, 165 δισεκατομμύρια μεγαλύτερο από το πραγματικό. Οι σφαίρες έχουν διάμετρο 18 μέτρα και ενώνονται μεταξύ τους με  κυλιόμενες σκάλες που ήταν τόσο χρηστικές όσο και εντυπωσιακές συνάμα. Οι εκθέσεις στον εσωτερικό χώρο του Atomium αλλά και η πανοραμική θέα των Βρυξελλών από ύψος 103 μέτρων, μάγεψαν μαθητές και καθηγητές, που δεν σταμάτησαν να φωτογραφίζουν το  υπέροχο τοπίο. Η περιήγησή μας συνεχίστηκε στη mini Europe όπου εκτίθενται αντίγραφα μνημείων 80 πόλεων και 350 κτιρίων της ευρωπαϊκής ηπείρου, σε κλίμακα 1:25.Σε κάθε σημείο της, το ενδιαφέρον των μαθητών μας ήταν έντονο ενώ οι γνώσεις τους εμπλουτίζονταν ασταμάτητα. Η ξενάγηση των μαθητών μας συνεχίστηκε με μια πανοραμική περιήγηση της πόλης των Βρυξελλών η οποία κατέληξε στο Μουσείο Σοκολάτας και Κακάο που πέρα από την αναλυτική παρουσίαση της προέλευσης του κακάο, είχαμε όλοι την ευκαιρία να απολαύσουμε πολλές διαφορετικές σοκολατένιες γευστικές επιλογές.

Η πρώτη μας μέρα δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί, αν δεν φτάναμε στην εντυπωσιακή μεσαιωνική κεντρική πλατεία «GrandPlace», πάντα μεγαλοπρεπής και επιβλητική όπως υπονοεί και το όνομά της. Εκεί στην κεντρικότερη πλατεία,  που περικλείεται από ιδιωτικά και δημόσια κτήρια που είναι διακοσμημένα με χρυσό και πολλά αγάλματα, οι μαθητές μας βρέθηκαν σε μια από τις πιο όμορφες πλατείες στην Ευρώπη, για την οποία η Αρχιδούκισσα Ισαβέλλα, κόρη του βασιλιά Φίλιππου II της Ισπανίας έχει γράψει το 1599: "δεν έχω ξαναδεί ποτέ μου κάτι τόσο όμορφο, όπως την πλατεία της πόλης που το δημαρχείο της αγγίζει τον ουρανό".Το πρώτο μας βράδυ έκλεισε στην αγκαλιά του Manneken Pis

Συνεχίσαμε τη δεύτερη ημέρα με εκδρομή στην Οστάνδη, μια πόλη με στρατηγική θέση στην ακτή της Βόρειας θάλασσας, στη Μπριζ με τα μεσαιωνικά πλακόστρωτα και περίτεχνα σπίτια στις όχθες φιδογυριστών καναλιών, μια πόλη που θύμιζε σε όλες της τις εκφάνσεις σκηνικό παραμυθιού. Τελευταίος σταθμός για τους γοητευμένους μαθητές μας υπήρξε η ομορφότερη πόλη του Βελγίου, η Γάνδη, ένα μουσείο Φλαμανδικής αρχιτεκτονικής με το πανέμορφο μεσαιωνικό της λιμάνι.

Η τρίτη ημέρα του ταξιδιού ήταν αφιερωμένη αποκλειστικά στην επίσκεψη μας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο Παρλαμεντάριουμ ,και στο Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας. Ειδικότερα στο Ευρωκοινοβούλιο, η προκαθορισμένη συνάντηση με την κυρία Μαρία Σπυράκη, Βουλευτή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από το 2014 , ενθουσίασε και εντυπωσίασε τους μαθητές μας οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά σε έναν διαδραστικό διάλογο που αφορούσε στη διαχρονική εξέλιξη των πολιτικοοικονομικών συνθηκών της Ευρώπης καθώς και στον τρόπο με τον οποίον επιδρούν οι αποφάσεις των ηγετών σε όλους τους ευρωπαίους πολίτες. Πιο συγκεκριμένα, η επικείμενη Σύνοδος Κορυφής με τους ηγέτες των Ευρωπαϊκών χωρών αλλά και η ημερήσια διάταξη της ολομέλειας των Ευρωβουλευτών προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των μαθητών μας, οι οποίοι και ευχαρίστησαν διπλά την κ. Σπυράκη τόσο για την έγκυρη και για την έγκαιρη πληροφόρησή τους σε θέματα μείζονος πολιτικής σημασίας, όσο και σε θέματα που αφορούν το επαγγελματικό τους Μέλλον. Η κα. Σπυράκη με ιδιαίτερο ζήλο και ενδιαφέρον μίλησε θερμά στους μαθητές μας και τους ενημέρωσε για τις τρέχουσες εξελίξεις της Ε.Ε. παροτρύνοντάς τους να παραμείνουν ενημερωμένοι και ενεργοί πολίτες της Ευρώπης και να μην ξεχνάνε πως οι ίδιοι αποτελούν το μέλλον της χώρας τους αλλά και της Γηραιάς ηπείρου. Η επίσκεψη μας στο χώρο συνεχίστηκε με ενδελεχή παρουσίαση εντεταλμένου στελέχους του θεσμού, στην Αγγλική γλώσσα, κατά την οποία ενημερώθηκαν οι μαθητές μας για όλες τις λειτουργίες και δράσεις του Ευρωκοινοβουλίου.

Ακολούθησε ξενάγηση στο Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας, όπου οι μαθητές με τη χρήση  ψηφιακής τεχνολογίας τελευταίας γενιάς και μέσα από μια εξαιρετική οπτικοακουστική απεικόνιση παρακολούθησαν την πορεία της Ε.Ε. που ξεκινά το 1952 ως μια καθαρά οικονομική ένωση καθώς και τη σταδιακή μετεξέλιξή της σε έναν οργανισμό που δραστηριοποιείται σε ποικίλους τομείς, από την οικονομία μέχρι την εξωτερική πολιτική, από την εκπαίδευση και τον πολιτισμό μέχρι την αναπτυξιακή βοήθεια και τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Στη συνέχεια, οι μαθητές μας περιπλανήθηκαν σε έναν από τους πιο εξελιγμένους τεχνολογικά χώρο, το Παρλαμεντάριουμ , όπου διαπίστωσαν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί ένα σημαντικό εγχείρημα ιστορικού μετασχηματισμού στον ευρωπαϊκό χώρο, το οποίο επηρεάζει άμεσα τις τύχες των κρατών και των λαών της Γηραιάς ηπείρου. Οι μαθητές μας είδαν από κοντά πως η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί έναν μοναδικό διεθνή οργανισμό διακυβερνητικής οικονομικής και πολιτικής συνεργασίας ανάμεσα σε 27 ευρωπαϊκές χώρες, που όλες μαζί καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος της ευρωπαϊκής ηπείρου.

Μια επίσκεψη στο Ευρωκοινοβούλιο δεν θα ήταν ολοκληρωμένη, αν δε συμπεριλάμβανε και γνωριμία με την πόλη του Μάαστριχτ της Ολλανδίας , στην οποία υπογράφηκε η ομώνυμη Συνθήκη δημιουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περιπλανηθήκαμε στην πόλη που είναι χτισμένη στις δύο πλευρές του ποταμού Μεύση, είδαμε τα πανέμορφα γραφικά κτίρια και όλοι μαζί μαθητές και καθηγητές αφουγκραστήκαμε την επίδραση του σημείου αυτού στις ζωές μας. Άλλωστε, η Συνθήκη του Μάαστριχτ αποτέλεσε  ένα τεράστιο άλμα προς τα εμπρός για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, εισήγαγε την ευρωπαϊκή ιθαγένεια, θέσπισε μια κοινή εξωτερική πολιτική και πολιτική ασφάλειας, ανέπτυξε τη στενή συνεργασία σε θέματα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων και έθεσε τα θεμέλια για το ευρώ.

Η επιστροφή στη Θεσσαλονίκη, βρήκε τους μαθητές μας ικανοποιημένους και χαρούμενους , για την πρωτοβουλία του σχολείου να τους φέρει σε άμεση επαφή με τους φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να συνειδητοποιήσουν την αμφίδρομη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στους πολίτες των κρατών - μελών με την κεντρική διοίκησή  της.

 «Το  ιδανικό σχολείο είναι εκείνο που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του» Ν. Καζαντζάκης

Θα ήταν επίσης παράλειψη να μην ευχαριστήσουμε τους γονείς που μας εμπιστεύτηκαν τα παιδιά τους και να μην τους συγχαρούμε για το ήθος και την προσοχή που αυτά επέδειξαν, έτσι  ώστε όλοι μαζί να νιώσουμε πολίτες του κόσμου