Απολογισμός 25ης Πράσινης Εβδομάδας,25 χρόνια Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Τα Εκπαιδευτήριά μας όπως κάθε χρόνο εδώ και 25 χρόνια οργάνωσαν και φέτος με μεγάλη επιτυχία το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, της 25ης Πράσινης Εβδομάδας με δύο θέματα, την Ελληνική Παράδοση αλλά και το Δάσος, τον πνεύμονα ζωής της Γης.  Όλο το Σχολείο και πάλι έδρασε συστηματικά και οργανωμένα, καθώς με σχέδια εργασίας (Ρrojects) που δουλεύτηκαν από τους μαθητές μας, προβολές βίντεο, διαδραστικές επισκέψεις, βιωματικό πρόγραμμα πέτυχε την ενδελεχή ενημέρωση τόσο για τη διατήρηση της παράδοσής μας, όσο και για την αξία και την προστασία του Δάσους, αρχές που οφείλουμε όλοι να καλλιεργούμε.

Οι παραπάνω ενέργειες σε συνδυασμό με τις εκπαιδευτικές επισκέψεις, συνέβαλαν στην εμπέδωση της αξίας της διατήρησης της παράδοσής μας ως πηγής έμπνευσης και δημιουργίας στην εξέλιξη του Ελληνικού πολιτισμού και στη σημασία της προστασίας του Δάσους ως πνεύμονα ζωής του πλανήτη μας.

Πιο συγκεκριμένα, οργανώσαμε στοχευμένα σχέδια εργασίας και δράσεις σχετικά με την Ελληνική παράδοση, εμπλέκοντας ενεργά γονείς και φορείς, συνδυάζοντας τη γνώση με την δημιουργία και το παιχνίδι.

Δείτε Περισσότερα

Με τη βοήθεια του κ. Βάρφη δημιουργήσαμε έντυπο – θεσμός πια για κάθε οργανωμένο πρόγραμμα των εκπαιδευτηρίων μας – και για τα δύο περιβαλλοντικά προγράμματα που επεξεργαστήκαμε ολοκληρώνοντας με τον τρόπο αυτό τη σωστή ενημέρωση μαθητών, γονέων και πολιτών.

Τα παιδιά επισκέφθηκαν το Λαογραφικό Μουσείο Θεσσαλονίκης συμμετέχοντας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα: «Ένας ποταμός, ένας τροχός …μια ιστορία» και  μέσα από ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων έγιναν έμποροι του 1780 και ταξίδεψαν στην Ελλάδα και στην Ευρώπη του τότε. Με καθοδηγητές έμπειρους μουσειοπαιδαγωγούς περιηγήθηκαν και ξεναγήθηκαν στις εκθέσεις της υδροκίνησης και της παραδοσιακής ενδυμασίας. Γνώρισαν τον τρόπο λειτουργίας παλαιότερων υδροκίνητων μηχανών και εργαλείων αλλά και τον  μαγικό κόσμο των παραδοσιακών φορεσιών. Φράσεις κλειδιά, γρίφοι, αινίγματα, εμπλούτισαν τη δραστηριότητα και βοήθησαν τους συμμετέχοντες στη δράση να αναπτύξουν την παρατηρητικότητα και τη φαντασία τους και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.

Είχαν την ευχάριστη εμπειρία της άμεσης επαφής με τη φύση στο πλαίσιο της διαδραστικής προσέγγισης του Ρroject για την Ελληνική παράδοση ευρισκόμενοι στον ιστορικό χώρο των Βυζαντινών Νερόμυλων της Πολίχνης,  όπου διασώζονται τρεις νερόμυλοι. Αποτελούν μέρος ενός υδρομυλικού συστήματος 12 νερόμυλων που αναπτύχθηκε στα βυζαντινά χρόνια κατά μήκος του ρέματος που πήγαζε από τον Χορτιάτη και κατέληγε στον Θερμαϊκό κόλπο. Εκεί εξερεύνησαν και μελέτησαν  το οικοσύστημά του και συνέδεσαν την οικολογία με την παράδοση. Με την καθοδήγηση του γεωπόνου και συνεργάτη του Σχολείου μας, κ. Β. Μαλλιάραεντόπισαν, παρατήρησαν, αναγνώρισαν και συνέλεξαν έμβια και άβια στοιχεία του οικοσυστήματος (φυτά, άνθη, έντομα, χώμα κ.ά.), τα κατέγραψαν στα φύλλα Εργασίας που τους δόθηκαν και ακολούθησε συζήτηση σχετική με την έρευνα.

Υποδέχτηκαν στην Αίθουσα Θεάτρου και Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του Σχολείου μας, τη συγγραφέα και αφηγήτρια Λαϊκών Παραμυθιών κα Ανθή Θάνου Στο πλαίσιο του σχεδίου εργασίας «Ελληνικό Παραδοσιακό Παραμύθι… ένα Λαϊκό φαινόμενο» οι μαθητές μας είχαν τη χαρά και την τιμή να ακούσουν Ελληνικά Λαϊκά παραμύθια από διάφορα μέρη της χώρας μας, αλλά και παραμύθια από την παγκόσμια προφορική παράδοση είναι το υλικό της. Η αγαπημένη μας Παραμυθού μας αφηγήθηκε τέσσερα παραμύθια: « Το κουδουνάκι, Ο ποντικός και η θυγατέρα του, Η γριά με το ραβδί και η Κατσικούλα» που περιλαμβάνονται στο βιβλίο παραμυθιών ζωντάνεψαν με τη φωνή, την κίνηση, τη μιμική της αφηγήτριας και η μουσική και το τραγούδι του κυρίου Αλέξανδρου Μακρή συντρόφευσε και εξιστόρησε τα κατορθώματα των ηρώων, αποκαλύπτοντας πτυχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς και βοηθώντας τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα την ανθρώπινη φύση και να ψυχαγωγηθούν.  και να διασκία, η διασκέδαση αλλά και η παραμυθία – παρηγοριά,

Έφεραν παραδοσιακά φαγητά, μαγειρεμένα από γιαγιάδες και μητέρες, αναδεικνύοντας την γευστικότατη ελληνική παραδοσιακή κουζίνα.

Έκαναν μια βουτιά στην Λαϊκή Παράδοση για να ανακαλύψουν τις ρίζες τους μέσα από ένα οδοιπορικό σε τόπους, ήθη και έθιμα, κειμήλια του παρελθόντος που διατηρούνται στο πέρασμα των χρόνων. Το ταξίδι ξεκίνησε από την πόλη μας τη Θεσσαλονίκη με παραδοσιακά παιχνίδια κάτω από τους ήχους της παλιάς λατέρνας που περιδιάβαινε στα σοκάκια για να καταλήξει στο αρχαιότερο είδος θεάτρου το ¨Θέατρο σκιών¨ με πρωταγωνιστή τον Καραγκιόζη.

Ταξίδεψαν στη Θράκη και τη Μακεδονία υπό τους ήχους της γκάιντας και του κλαρίνου χορεύοντας χορούς και τραγουδώντας μέχρι τον αλησμόνητο Πόντο και τη λεβεντογέννα Κρήτη.

Αναβίωσαν τον θρύλο του Μεγάλου Αλέξανδρου, με την αδερφή του Μακεδόνα στρατηλάτη να ρωτά όλο αγωνία για αιώνες, αν ζει ο βασιλιάς, πετυχαίνοντας τον εναρμονισμό του νέου με το παλιό. 

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος και ξεπερνώντας τον εαυτό μας καταφέραμε να φέρουμε εις πέρας και το πρόγραμμα με θέμα «Το οικοσύστημα του δάσους».

Έχοντας την τύχη να φοιτούν σ’ ένα σχολείο δίπλα στον μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της Θεσσαλονίκης, το Δάσος του Σέιχ – Σου, το επισκέφθηκαν και περιηγήθηκαν μέσα σ’ αυτό.

Πεζοπόρησαν σε δασικούς δρόμους και μοναδικά μονοπάτια περιστοιχισμένοι από πεύκα και έλατα που έμοιαζαν να τους αγκαλιάζουν. Η χαρά τους ανείπωτη! Ενθουσιάστηκαν με το πλήθος των χρωματιστών πεταλούδων, το αργό, νωχελικό περπάτημα των χελωνών που κινούνταν ατρόμητες δίπλα τους! 

Αισθάνθηκαν τη φιλοξενία του και εισέπνευσαν καθαρό οξυγόνο μακριά από το καυσαέριο και τη βοή της πόλης περνώντας στιγμές ξεγνοιασιάς και ξεκούρασης σε μια ευχάριστη απόδραση λίγο έξω από τα όρια της πόλης. 

Συμμετείχαν με ενθουσιασμό σε ένα άψογα οργανωμένο πρόγραμμα ποικίλων δράσεων καταρτισμένο από την Magic racket σε συνεργασία με την Action 4 life μέσα στο δάσος.  Χωρίστηκαν σε ομάδες και πήραν μέρος αρχικά σε μια σειρά από παιχνίδια, (¨Ανοιχτά λουκέτα¨ , ¨Ιπτάμενα κουκουνάρια¨, ¨Νεροκουβαλητές¨, ¨Βραχάκια¨, ¨Αλυσίδα ανθρώπων¨, ¨Flying fox¨) Αγωνίστηκαν στο ¨Survivor¨ και τέλος αναζήτησαν τον ¨Χαμένο θησαυρό¨. Με γνώμονα πάντα την άθληση και τη διασκέδαση χρησιμοποίησαν το μυαλό τους, ενεργοποίησαν το σώμα τους ενώ παράλληλα καλλιεργήθηκε η ευγενής άμιλλα, η συνεργασία, η πειθαρχία.

Βρέθηκαν στον χώρο του Ινστιτούτου Δασικών Ερευνών στη Θέρμη και  μέσα από την προβολή βίντεο για το δάσος  έγινε ιδιαίτερη αναφορά στα οφέλη και τους κινδύνους που αντιμετωπίζει το δάσος. από τον δασολόγο κ. Γαβριήλ. Ακολούθησε ενημέρωση-παρουσίαση για τον κόσμο των εντόμων, από τον εντομολόγο κ. Δημήτρη και λύθηκαν απορίες για το έντομο που προσέβαλε το δάσος Σέιχ-Σου. Στη συνέχεια τα παιδιά κινήθηκαν στον εξωτερικό χώρο του Ινστιτούτου και συνάντησαν τον βιολόγο κ. Σάββα, ο οποίος περιέγραψε τον τρόπο μελέτης των πουλιών και έδειξε πώς γίνεται η δαχτυλίωσή τους. Η δράση ολοκληρώθηκε με πορεία στο δάσος. Τα παιδιά είδαν φελλόδεντρα και έμαθαν πώς παράγεται ο φελλός, παρατήρησαν διαφορετικά είδη από κυπαρίσσια και παρακολούθησαν τη διαδικασία μέτρησης του ύψους τους και υπολογισμού της ηλικίας του, εντόπισαν στους κορμούς δέντρων τρύπες από δρυοκολάπτες, το άκουσαν, μύρισαν, άγγιξαν το θαύμα της φύσης που λέγεται ΔΑΣΟΣ!!!

Ξεναγήθηκαν στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και στον Ζωολογικό κήπο της πόλης. Μαγεμένοι από τα εκθέματα βομβάρδισαν στην κυριολεξία με ερωτήσεις τον ευγενικό ξεναγό, που με έναν ιδιαίτερο τρόπο τόνισε στα παιδιά την ανάγκη για  τη διατήρηση όλων των πλασμάτων στη φύση.

Φυσικά μελέτησαν τα ταμπλό του Σχολείου σχεδιασμένα από τους εκπαιδευτικούς και προσαρμοσμένα στα θέματα που επεξεργαζόμαστε κάθε χρόνο, λύνοντας κάθε απορία τους.

Τέλος δημιούργησαν σχετικές ζωγραφιές υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας των εικαστικών κ. Κατερίνας και φυσικά πέρασαν και στιγμές ανεμελιάς σε ημερήσιες εκπαιδευτικές εξορμήσεις όπου απόλαυσαν το παιχνίδι.

Το εγχείρημα ήταν αξιόλογο, λειτούργησε εκπαιδευτικά, δημιουργικά, καθώς συνέβαλε στην ενημέρωση και ενεργό συμμετοχή των παιδιών, στη συνεργατικότητα την ευρηματικότητα και στην ανάπτυξη της φαντασίας τους, διασκεδάζοντας και μαθαίνοντας.

Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν περίτρανα ότι το πρόγραμμα της Πράσινης Εβδομάδας ενεργοποιεί τους μαθητές, καλλιεργεί την περιβαλλοντική τους συνείδηση, μαθαίνοντάς τους συγχρόνως να αγαπούν το περιβάλλον με ό,τι αυτό περιλαμβάνει ώστε να το διατηρούν, να το προστατεύουν, προφυλάσσοντας συγχρόνως τη ζωή, την υγεία και τον πολιτισμό τους!!

Ελληνικα